Při naší práci sledujeme tyto hlavní cíle:
V mikrojeslích preferujeme pozvolné zvykání. Děti mohou strávit s rodiči v kolektivu tolik času, kolik potřebují. Je to zcela individuální. Dětem pak jistě známé prostředí a tváře ulehčí nesnadný úkol odloučení od rodičů.
Pravidelně zařazujeme podiatrická cvičení, nácvik hrubé motoriky. S DS Kohoutek spolupracujeme při preventivních vyšetření zraku oční lékařkou a nácviku dentální hygieny s dentální hygienistkou (zubní víla).
Podporovat a rozvíjet schopnost myšlení, rozhodování, učení a řeč. Rozvoj myšlení a proces učení se z velké části snažíme doplňovat praktickými stránkami, jako jsou návštěvy knihovny, výlety za poznáním, exkurze u místní policie a hasičů, návštěva muzea a zámku. Zvláštní péči věnujeme logopedické prevenci. Během celého dne zařazujeme dechová a artikulační cvičení.
Získávat osobní samostatnost a schopnost projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Učíme děti rozvíjet a poznávat sama sebe, potřeby a zájmy, sebevědomí, sebedůvěru, učit se spolupracovat, akceptovat a tolerovat druhé. Chceme, aby z dětí vyrostly samostatné osobnosti, které mají vlastní názor a nebojí se ho říct. Zároveň s tím jsou empatičtí a nejsou jim lhostejné city ostatních.
Považujeme za důležité, aby rodiče dobře znali a měli rádi prostředí, ve kterém jejich děti tráví tolik svého času. Ještě důležitější je, aby důvěřovali pečujícím osobám, kterým na většinu dne své děti svěřují. Chceme proto zde vytvořit prostředí, kde jsou rodiče za všech okolností vítáni, třeba na celý den, což pomáhá zvlášť malým dětem při zvykání na nové prostředí. Dále pořádáme akce, při kterých rodiče tráví čas v mikrojeslích společně s dětmi. Jsou to tradiční vánoční besídky, karnevaly, pálení čarodějnic, tematické výrobny. Rodiče tak mohou sami poznat, jak mikrojeslích s dětmi pracujeme a důvěřovat nám.
Podmínky a organizace
Dopolední přesnídávky, odpolední svačiny nosí rodiče. Stejně tak obědy, případně je možné domluvit si hromadný odběr obědů v místní základní škole. Dodržujeme pitný režim. Mezi jednotlivými jídly jsou dodržovány vhodné intervaly. Je dodržován pravidelný denní režim, který je však flexibilní, aby umožňoval organizaci činností v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuálním situacím.
Děti jsou každodenně dlouho venku, mají dostatek volného pohybu. Je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku.
Psychosociální podmínky
Nové děti mají dostatek prostoru na adaptaci. Rodiče mohou podle svých časových možností trávit s dítětem čas v Mikrojeslích. Pečující osoby našeho zařízení jednají nenásilně, přirozeně a citlivě reagují na potřeby dětí. Pomocí výzdoby vytváříme hezké prostředí. Nabízíme dětem činnosti dle jejich zájmů, potřeb, zvláštností a věku. Snažíme se postupně vyřazovat nezdravé soutěžení dětí. V dětech rozvíjíme toleranci, ohleduplnost, zdvořilost a vzájemnou pomoc a podporu.
Organizace
Denní režim dětem usnadňuje orientaci v čase a navozuje pocit psychické jistoty
7:00 – 7:30 Spontánní hry, individuální péče
7:30 – 8:45 Ranní kruh: Seznámení s programem dne. Oslava svátků a narozenin. Dechová a artikulační cvičení v rámci logopedické prevence. Spontánní pohyb s hudbou. Zdravotní cviky. Pohybové hry.
8:45 – 9:15 Hygiena. Svačina
9:15 – 10:00 Řízené činnosti, výtvarná výchova
10:00 – 12:00 Pobyt venku
12:00 – 12:30 Hygiena. Oběd
12:30 – 14:00 Odpočinek
14:00 – 14:30 Tělovýchovná chvilka. Smyslové hry. Relaxační cvičení.
14:00 – 15:00 Hygiena. Svačina
15:00 – 16:00 Volné hry dle výběru dětí, pobyt venku
Integrované bloky
Můj svět
Září
Obsah bloku:
Seznámení s novými kamarády a učitelkami
Seznámení s novým prostředím školičky a jejího okolí
Seznámení se s denním režimem
Zvládat nové situace spojené s chodem školičky
Samostatnost při sebeobsluze, pamatovat si své místečko v šatně a u stolu
Barevná příroda a její bohatství
Říjen
Listopad
Obsah bloku:
Poznávat krásy podzimní přírody
Turistika
Sběr podzimních plodin a jejich využití při výzdobě a plnění dílčích cílů RVP PV (barvy, pojmy: velký, malý, atd.)
povídání o podzimu
barvy podzimu- učení barviček
jaké ovoce se sklízí na podzim
povídání o dracích – pouštění draka
podzimní tématika ve výrobě a draci
Halloween-tematické výrobny, povídání, maškarní
Ovoce a zelenina, aneb zdravá výživa, jejich třídění, tematické výrobny, výroba ovocných špízů ke svačině
Kouzelný čas
Prosinec
Obsah bloku:
Seznámení s tradicemi adventu
Čert a Mikuláš
Pečení a zdobení cukroví
Vánoční výzdoba, výroba dárků na besídku
Zpěv vánočních koled
Vánoční nadílka
Vánoční besídka
Zimní radovánky
Leden
Obsah bloku:
Umět pojmenovat rozdíly mezi ročními obdobími
Zimní sporty, péče o zdraví a bezpečnost
téma Tří Králů-tematická výrobna, návštěva TK
Z pohádky do pohádky
Únor
Obsah bloku:
Poznat nejznámější české pohádky
Divadelní představení
Dramatizace pohádky
Poznat pohádkové bytosti
Rozeznat v pohádce dobro a zlo
Valentýn- svátek zamilovaných- výroba plus povídání
Karneval
Svět kolem nás
Březen
Duben
Obsah bloku:
Rodina
Naše město
Dopravní prostředky
Dopravní značky
Povolání dospělých
Exkurze (Policie, hasiči…)
Svátky jara-tematické výrobny, povídání
Čarodějnice, opékání buřtů s rodiči
20.3. Světový den divadla pro mládež a děti, divadlo ve školce
21.4. Den Země
Světem křížem krážem
Květen
Červen
Obsah bloku:
Výlety
Získávání poznatků o živé a neživé přírodě
Zvířata (domácí, lesní, exotická a jejich mláďata)
1.neděle Den matek (výroba přáníček, povídání o mamince)
Oslava Mezinárodního dne dětí
3.neděle v měsíci červnu Den otců (výroba přáníček, povídání o tatínkovi)
Hurá na prázdniny
Červenec
Srpen
kam pojedu na prázdniny
povídání kam můžeme jezdit na prázdniny- stanovat, k babičce k moři
povídání o moři- podmořský svět
výroba podmořský svět a letní tématika
Jdu do velké školky
povídání o velké školce
co mě čeká
co tam bude jiného
podívej se co už umím
Součástí plánu výchovy a péče jsou třídní programy, které jsou rozvrženy na určité časové úseky a pečující osoby v nich volí konkrétní činnosti a prostředky k naplňování cílů.
Pravidelně zařazujeme divadla, kina a další představení dle momentální nabídky. Informace se dozvíte od pečujících osob, z nástěnek, informačních mailů a na našem webu či FB profilu.
Platnost od 1.9.2019
…………………………………..
Mgr. Bc. Jana Šťastná
ředitelka Mikrojeslí, předsedkyně spolku KOHOUTEK-MH z. s.